Om lejren

 

Der der altid rigtig mange praktiske spørgsmål når man skal med på en stor lejr, så vi har forsøgt at lave en liste med de mest efterspurgte oplysninger

 

Måder at deltage på:

Man kan vælge at deltage på den store lejr hvor prisen er kr. 925 for alle deltagere, både børn og voksne  eller deltage i halvdelen af lejren til kr. 500. Halvdelen af lejren omfatter fra lørdag til onsdag aften eller fra onsdag morgen til når lejren slutter lørdag.

Forplejning sørger man selv for i grupperne og vi anbefaler at I regner med ca. kr. 60 til forplejning pr. deltager pr. dag, når I skal kalkulere den pris jeres egne spejdere skal betale for deltagelse på lejren.

Man kan også vælge at deltage i seniorlejren. Se mere på siden for seniorlejren HER

Seniorlejren er lidt dyrere end den store lejr. Forskellen i prisen er begrundet i, at seniorspejderne er fælles om madlavningen i deres egen lejr og derfor er lejrprisen inkl. mad

For deltagelse i roverlejren skal man være 17+. Se meget mere på siden for Roverlejren HER

Hvis man ønsker at deltage som stabsmedlem og evt. overnatte i stabslejren så se mere HER

 

General viden omkring den store lejr: 

Programmet for lejren er lagt fast og der kommer til at ske en masse sjove og udfordrende ting i løbet af ugen. Der er flere ting der skal tages stilling til inden man deltager på en stor lejr men vi har forsøgt at samle det mest vigtige her under. Skulle der være noget vi har glemt, så skriv endelig til os. Der er nogle grupper som tager afsted sammen med en venskabsgruppe eller lignende og derfor er der mulighed for at anmode om at få en konkret nabogruppe på lejren. Det oplyser man i tilmeldingen. Man kan dog ikke ønske en bestemt plads på lejren

Rafter:

Der er mulighed for at leje rafter hvis en gruppe ønsker det. Det koster kr. 350 pr gruppe og bestilles ved tilmelding til lejren.

Tilmeldingen:

Tilmeldingen åbner 4. februar 2024 og når den er åben, så finder du link til tilmeldingen HER

T-shirts:

En lejr-t-shirt signalerer fællesskab og skaber et sammenhold for alle lejrdeltagere. Derudover er en t-shirt et kært minde om den sommerlejr, hvor du mødte en masse nye spejderkammerater og genså dem du allerede kendte. Den koster 110 kr. og bestilles ved tilmelding til lejren.

Lejrmærker:

Lejrmærker udleveres ved ankomsten til lejren sammen med bestilte t-shirts.

Byggeprojekter:

Hvis I har planer om større byggeri eller pionering, skal det godkendes af Lejr og Teknik inden lejren.

Førstehjælp:

Grupperne medbringe førstehjælpskasse, således at mindre uheld kan klares i egen enhed. Opstår der behov for yderligere behov for hjælp og der er behov for at ringe 1-1-2 skal informationen straks efterfølgende underrettes.

Gruppebillede:

Alle grupper som deltager under hele lejren kan vælge at få taget et gruppebillede, som bliver fremkaldt på lejren og udleveret inden hjemrejse. Deltager man kun på en del af lejren, vil det være muligt at få billedet tilsendt pr. mail. Man bestiller det ønskede antal gruppebilleder ved tilmelding og får nærmere information om tid og sted ved første informationsmøde. Prisen for billedet er kr. 30,00

Fototilladelse. 

I løbet af lejren vil der blive taget billeder af Ås-lejrens fotografer. De vil gå rundt på lejren og tage billeder, optage video og lave interviews.

Disse billeder vil blive brugt af lejren til agitationsmaterialer, på hjemmesiden, i publikationer osv. Såfremt man ikke ønsker at blive fotograferet, skal lederen meddele dette ved ankomst og igen gøre fotografen opmærksom på dette når de er i nærheden af vedkommende.

Brandsikkerheden:

Alle grupper bedes medbringe foranstaltninger, så der står minimum 10 liter vand ved siden af jeres bål

Handicap på lejren:

Der er adgang til et handicapvenligt toilet på lejren. Er der brug for yderlige hensyn, kontaktes ”Lejr og Teknik” pr. mail: tomspejder@gmail.com

 

 

Fandt du hvad du søgte ?

Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål

Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt

Har du spørgsmål vedr lejren, se om du kan finde svar her:

ANKOMST:

Materialer må køres ind på pladsen frem til lørdag morgen kl. 08.00. Vær opmærksom på at materialer står på eget ansvar. Der vil være mulighed for at få trukket en trailer med lejrudstyr ind på pladsen om lørdagen, frem til kl. 12.00

Ved ankomst til lejren kontaktes Lejr og Teknik INDEN der rejses telte. Det er for at sikre at alle grupper får den bedste lejrpladsinddeling.

Deltagere må ankomme fra lørdag morgen. Husk indtjekning ved ankomst. Indtjekning foregår ved “indgangsporten” til lejren, i informationshytten (se lejrkort).

Der er gratis parkering hele ugen, men der er ikke mulighed for opladning af elbiler. Trailere skal så vidt muligt fjernes fra lejrområdet og parkeres på parkeringspladsen og ellers skal den placeres på egen lejrplads (der bliver ikke regnet ekstra plads af den grund). Lejr & Teknik hjælper gerne med at flytte trailerne.

LEDERHÅNDBOG:

Lederhåndbogen finder du HER. Der vil blive udleveret 1-2 pr gruppe ved tjek ind

AFREJSE:

Lejrpladsen skal synes inden afrejse, hvilket der er mere information om på lejren.

Det vil være muligt at køre ind på lejrpladsen, for at hente materialer, lørdag kl. 16.00 eller når “Lejr og teknik” finder det ansvarligt

 

BRANDSIKKERHED:

Der skal være minimum 10 liter vand ved hvert bålsted

 

LEJRPLADSEN:

Der skal graves fedtfælder og de må max være 1 meter i dybden.

Størrelsen på hver lejrplads af hænger af gruppestørrelse og pladsforhold. Det udregnes med x m2 pr deltager. Hvis der medbringes mastersejl  over 50 m2, skal det i god tid aftales med Lejr og Teknik. Det samme gælder hvis I har planer om et større byggeri eller pionering som giver adgang til personer i over 2 m højde. Alt skal godkendes af Lejr og Teknik.

Affald. Alt affald skal afleveres i lukkede sække i de opstillede containere som står ved Bondegården. Affaldet skal sorteres i 4 forskellige containere.

  1. Mad- og drikkekartoner + plast + metal
  2. Pap og papir
  3. Restaffald
  4. Madaffald – grønne affaldsposer beregnet til madaffald skal benyttes og kan hentes gratis i infohytten.

Har I affald som ikke fremgår af ovenstående liste (fx glas) så skal det i restaffald.

Vandposter. Der er vandposter forskellige steder på lejrområdet og vandposterne er KUN til afhentning af vand og ikke til vask, opvask eller tandbørstning.

Toiletter. Der findes 2 toiletvogne på lejren samt toiletter i Bondegården.

Bad, særskilt herre og dame, vil der være mulighed for i Bondegården.

Alkohol og rusmidlerSpejdere, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren må ikke indtage alkohol på Ås-lejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.

Det er ikke tilladt at drikke alkohol i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder eller seniorlejren.

Det er ikke tilladt at optræde beruset i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.

Man bærer selv ansvaret for at alkoholpolitikken overholdes, dvs. at man ikke må lukke dele af lejren af for at nyde alkohol, og på den måde lægge ansvaret over på andre.

Kniv må bæres i henhold til gældende dansk lovgivning.

Rygning incl E-cigaretter er tilladt i meget begrænset omfang, kun ved eget bål uden børn i nærheden, og kun hvis egen gruppe selv tillader det. Det indskærpes at rygning på fællesarealer er forbudt, men der findes et rygeskur på lejren. Se placering på oversigtskortet ved infohytten

Vær meget opmærksom på at der IKKE må smides cigaratskod i naturen.

Mobil Pay kan bruges de steder hvor der vil være behov for at handle.

Gæster på pladsen. Gæster er velkommen i dagtimerne men hunde er IKKE velkomne med mindre de er servicehunde (bevis skal fremvises på forlangende).

Der er ikke mulighed for opladning af el-biler på lejren, hverken for besøgende eller lejrdeltagere.

LEDERINFORMATION:

Der afholdes hver dag informationsmøder, hvor hver gruppe skal stille med en leder. På disse møder vil der blive informeret om praktiske ting og evt. ændringer i programmet. Mødet finder sted alle dage kl. 17:00 og finder sted i samlingsteltet.

 

ÅBNINGSTIDER:

Informationen er så vidt muligt åben hver dag fra kl 7.30 til kl 20.00. Uden for åbningstid eller ved en midlertidig lukning i løbet af dagen vil der findes et tlf. nr. i receptionen som kan benyttes.

Åbningstiderne for Kiosk findes på siden for Kiosk og Cafe samt på lejrpladsen

 

OPLADNING AF MOBILTELEFON:

Der er mulighed for at få at låne en stikkontakt til opladning af mobiltelefoner i informationen. Hvis man ønsker at få mobiler til opladning skal gruppen medbringe en kasse hvor gruppens mobiltelefoner kan samles. Kassen skal også indeholde en stikdåse hvor alle enheder der skal oplades, kan være. Der er kun 1 stikkontakt til rådighed til hver gruppe. Kassen kan afleveres og hentes i Informationens åbningstid af en leder fra egen gruppe.

 

DROP IN LEDER-EVENT:

Vi har planlagt lidt forkælelse og oplevelse til de ledere og stab som deltager i Ås-lejren 2024. Hvilken dage og hvilket tidspunkt leder-event finder sted, bliver offentliggjort op til lejren.

På Ås-lejren vil der være aftenhygge i cafetelt hvor alle voksne er velkommen.

 

Fandt du hvad du søgte ?

Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål

Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt

 

Her kommer en masse informationer om de forskellige områder på lejren så snart tilmeldingen er lukket