MUS-Lejr 

 

Der afholdes som hvert år MUS-Lejr på Spejdercenteret Thorup Hede medio juni, hvor spejdere i alderen 6-11 år, fra alle korps, er velkomme. 

En lejr med fuld fart, masser af smil og latter. En lejr, hvor man lugter af røg fra bålet, en lejr hvor nye venskaber skabes og gamle venner mødes.

 

MUS-Lejr 2024 – Cirkus

MUS-Lejr 2024 bliver gennemført i weekenden 7.-9. juni og vi glæder os til at se jer.  Vi havde rigtig mange tilmeldt i 2023 og vi håber at lige så mange vil være med til at gøre lejren i 2024 til den fedeste MUS-Lejr i Danmark 

MUS-Lejren er en lejr hvor alle rammer er sat og hvor alle de faste aktiviteterne er arrangeret på forhånd. Man medbringer blot telt og mad samt det gode spejder humør, resten skaber vi i fællesskab.

Lederhåndbogen bliver lagt ind under Lederinformation i slutningen af april 2024. Man får udleveret 1-2 pr gruppe når man tjekker ind på lejren. 

Husk at medbringe en aktivitet til søndag formiddag som kan afholdes på egen lejrplads.

Ved indtjekningen skal I husk en navneliste over egen gruppe og kontakt oplysninger på mindst en leder i egen lejr. Under “ankomst til lejren fredag” vil der i slutningen af april blive lagt et kort ind over lejren, så man kan se lejr områder og aktivitets områder. De enkelte grupper får først besked om deres endelige placering ved ankomst til lejren.

Vel mødt til en god lejr på Spejdercentret Thorup Hede

 

 

 

 

Lejrledelsen:

Lejrledelsen: Tonnie Ehlers

Er der spørgsmål til lejren generelt kontakt Tonnie Ehlers på tonnieehlers@kfumspejderne.dk

Økonomi: Annegrethe Pedersen 

Er der spørgsmål til tilmelding, t-shirt og økonomi kontakt Annegrethe Pedersen på akp55@live.dk

 

Tilmeldings informationer

Vi bruger som tidligere tilmeldingssystemet hos firmaet Event It, hvorfor I både ved tilmelding og kvitteringer kommer til at støde på deres navn. Møder I udfordringer undervejs, skal I ikke holde jer tilbage med at kontakte os

Prisen er på 195,00 kr. pr. deltager/leder/køkkentante.

Priserne for T-shirts er 110 kr for str 4-14 år og for str s-xxxl

Tilmeldingssystemet gør det desværre ikke muligt at rette i tilmeldingen. Hvis der er ændringer, så er det letteste at gå ind og lave en ny tilmelding.

Når I følger dette link eller trykker i menuen på tilmelding, kommer I ind på tilmeldingssiden. Til sidst i tilmeldingen, skal der tages stilling til, hvordan I ønsker at betale og en af mulighederne er en bankoverførsel som I kender. Tilmeldingen åbner 28. januar 2024 og lukker igen den 21. april 2024 kl 23.59

Der bliver automatisk sendt en kvittering/faktura til den mailadresse som I opgiver undervejs i tilmeldingen, husk at sende den videre hvis ikke, I som tilmelder, også står for betalingen.

Vi glæder os rigtigt meget til at vi mødes, til en spændende og indholdsrig lejr, sammen med mange glade og forventningsfulde børn.

Er der spørgsmål skal I ikke holde jer tilbage med at kontakte os.

Lederinformation

Vi har samlet en række praktiske informationer i nedenstående, som I også vil få udleveret ved ankomsten til lejren i et hæfte, lederhåndbogen som også findes her.  Der vil blive udleveret 1-2 lederhåndbøger pr gruppe ved ankomst til lejren. Alle informationer vil også kunne findes her på hjemmesiden. Lederhåndbogen er sat op så hvis man printer direkte og sætter den til at printe på begge sider, så skulle siderne komme i den korrekte rækkefølge.

Familiespejdere er velkommen til at komme på besøg på MUS-Lejren. De kan vælge at deltage på hele lejren eller kun om lørdagen. De er også velkommen til at deltage i aktiviteterne men I skal være opmærksom på at aktiviteterne er målrettet 0 – 3 kl. så en hjælpende hånd fra lederne er måske nødvendig. En god ide og stor oplevelse for familiespejderne er også, at deltage i andagten/gudstjenesten lørdag eftermiddag. Har man ikke et tilhørsforhold til en gruppe så kan MUS-Lejren være behjælpelig med sted at spise sin medbragte frokost. 

Prisen er 195 kr pr person hvis de deltager hele lejren og 90 kr pr person hvis de kun deltager lørdag incl MUS-Lejr mærke (også pr voksen som deltager sammen med børnene)

Når I ankommer på lejren bedes I straks henvende jer i informationen.

 

Indbydelse til brug i enhederne

Vi laver en lille skabelon i word som I kan bruge til at printe og dele ud til spejderne. Når lejren er planlagt, vil Linket til skabelon blive aktiveret og vil findes HER  

 

MUS-Lejr sangen

Hver MUS-Lejr starter og slutter med MUS-Lejr sangen. Den kan med fordel printes ud og evt. klæbes ind i de medbragte sangbøger. I kan finde sangen her

 

Ankomst med materialer

I er velkommen til at køre materialer helt ind på lejrområdet i tidsrummet fra torsdag kl 17.00 til fredag kl 16.00. Herefter vil det ikke være muligt, at have biler på lejrpladsområdet. Sæt evt teltene op torsdag aften og lav en udflugt ud af det.

 

Ankomst til lejren fredag

Straks ved ankomst til lejren, bedes I henvende jer i informationen og aflevere en aldersinddelt liste 6-8, 9-11 årige og voksne. På listen bedes også oplyses navne og mobilnummer på den ansvarlige leder  som deltager på lejren. Her vil I også få udleveret lederhåndbøger, bestilte t-shirts mm.

Efter aflæsning køres bilen til parkeringspladsen eller forlader lejren Der er ingen mulighed for at køre på lejrområdet i bil efter fredag kl. 16.00, hvor alle biler skal være ude af selve lejrområdet.

Følg skiltene og anvisningerne, så når I alle forhåbentlig uproblematisk frem til aflæsningspladsen. Vi har traktorer der kører tunge ting og trailere ind til jeres lejr, også efter fredag kl 16.00

Her er et kort over hele området, så I kan se hvor der er aktiviteter og hvor der er lejrplads KORT

 

Ledermøde

Ledermødet foregår fredag aften ved informationen umiddelbart efter lejrbålet.

Er der spørgsmål under lejren henvend jer meget gerne i informationen.

 

Fotografering

På MUS-Lejr er der tradition for gruppefotografering. Dette foregår om lørdagen. I år vil billederne blive taget foran informationshytten og tidspunktete for hver gruppe vil blive oplyst ved ankomst til lejren. Da der er begrænset med tid, bedes I have jeres uniform/særpræg klar.

 

Hjælp til aktiviteterne

Aktiviteterne om lørdagen er forberedt og alle materialer er klar til brug, men på mange af aktiviteterne er der brug for ekstra hjælp. Vi beder derfor hver gruppe, så vidt muligt, stille med mindst en leder, som er villig til at give en hånd med på aktiviteterne. Aktiviteterne er opdelt efter sværhedsgrader.

I må meget gerne melde ind allerede ved tilmelding, hvis I har en leder, over 18 år (eller to) som har mulighed for at hjælpe ved aktiviteterne.

 

Indkvartering og Indretning af lejrplads

Ved ankomst får hver gruppe tildelt en lejrplads hvor de kan lave deres eget lejrliv udenfor aktivitetsperioderne. Alle bor i telte og laver mad over bål. I skal selv medbringe telte, lejrudstyr (kogegrej mm) samt køletasker og madvare.

Der er ikke flere hundrede kvadratmeter til hver enhed, men vi vil gøre vort bedste for, at hver gruppe får rimelig plads til rådighed. Derfor beder vi jer kritisk vurdere, hvor mange telte det er nødvendigt at medbringe.

På lejren er der rigeligt med brænde og rafter til alle grupper.

 

Opbevaring af mad

Der er ikke mulighed for at få mad opbevaret i køleskabe på lejren. Frys evt. et par liter mælk eller andet mad ned og brug dette som køleelement.

 

Måltider

I er selvprovianterende på lejren, og skal derfor medbringe, hvad I skal spise.

 

Det store lejrbål fredag aften

Alle grupper samles på lejrbålspladsen kl. 20.20 til lejrbålet. Efter lejrbålet er der mulighed for hygge i egen lejr, gerne sammen med de nærmeste grupper, evt. med snobrød, popcorn m.m. Medbring selv materialer hertil.

 

Gudstjeneste lørdag eftermiddag

Alle grupper samles kl. 16.15 vedlejrbålspladsen til gudstjeneste. Husk at medbringe fane, hvis I har en.

 

Lejrbål lørdag aften

Lejrbålet lørdag aften foregår hos jer selv. Hvad med at lave lidt hygge og underholdning sammen med to, tre eller flere andre grupper?

 

Morgenandagt Søndag

Hver område mødes til andagt kl. 8.45 på anvist andagtområde

 

Aktivitetsperioder

Aktiviteterne foregår på aktivitetspladserne og er åbne fra kl 9.30-11.30 og igen fra fra kl. 13.00-15.00. Hver gruppe bestemmer selv hvornår i tidsperioderne de har lyst til at prøve aktiviteterne. men vi opfordre til at man prøve

Der vil ikke længere være opdelte aktivitetsområder med aktiviteter kun for ”de små” eller for ”de store”. 

I år vil aktiviteterne på lejren være bygget omkring princippet i et trafiklys. De grønne aktiviteter er for de små spejdere og de lidt større spejdere som gerne vil starte forsigtigt ud. De gule aktiviteter er for dem der er lidt mere selvstændig og har lidt mere gå på mod. De røde aktiviteter er for dem som arbejder selvstændigt og gerne vil prøve kræfter med en lidt større udfordring. Der kan godt være flere farver på samme aktivitet.

Der vil være mange forskellige aktiviteter og det er de samme aktiviteter både formiddag og eftermiddag hvilket betyder at man ikke skal nå alle aktiviteterne i en aktivitetsperiode. Der vil være god tid til alle posterne og tid til fordybelse, hvis det er det man ønsker. Det vil også være gruppens eget valg om man vil bruge aktivitetsperioderne fuldt ud eller tilbringe noget af tiden i egen lejr.

 

Aktivitet søndag formiddag

Søndag formiddag skal alle lejrens deltagere rundt på hele lejren og lave en masse sjov. Hver gruppe forbereder hjemmefra mindst en aktivitet, gerne flere, som passer til temaet. Aktiviteten afvikles ved / i nærheden af egen lejrplads. Aktiviteten finder sted søndag formiddag fra kl 9.30 til 11.30

 

Parkering

Se kort over Thorup Hede. Parkeringen foregår på en græsmark og der er ikke mulighed for opladning af el-biler

 

Affald

Affald skal kommes i affaldssække og lægges i de opstillede containere. Se kort ved Infohytten/Tjek ind

 

Trailere

Da der er mange mennesker på lejren, vil vi bede om, at trailere, efter at være blevet tømt, bliver placeret på P-pladsen.

 

Afrejse søndag

Følg anvisningerne og hav tålmodighed.

EFTER kl. 13.30 – og når trafikregulerings folkene skønner det forsvarligt, vil der være mulighed for, at køre ind på lejrområdet med bil for at hente tungt materiel.

Forældre, som kommer for at hente børn, er velkommen til allerede at komme søndag formiddag for at opleve det afsluttende lejrbål sammen med deres børn.

Gør forældrene opmærksomme på inden de ankommer:

  • At parkering foregår på en mark.
  • At ingen forlader lejren før afslutningsceremonien er færdig.
  • At P-vagternes anvisninger SKAL efterkommes.
  • At hunde IKKE er velkommen, med mindre de er “funktionshunde” dvs handicaphunde mm

 

Diverse

Rygning: er kun tilladt ved gruppens bålplads, hvis gruppen tillader dette.

Hunde: Hunde er ikke velkommen. Ikke alle børn er trygge ved hunde, andre har allergier. Heller ikke alle hunde er lige sociale, hvorfor det kun er funktionshunde, eks. handicaphunde, der er velkomne på MUS-Lejr (husk bevis på dette). Informer gerne forældrene på dette INDEN lejren.

Bare fødder: det er IKKE tilladt at gå i bare fødder på pladsen. Det er rigtig mange flintesten i undergrunden som er frygtelige at få op i fødderne.

 

 

Lejrprogram

Fredag

17.00 Deltagerne ankommer og etablerer.

20.20 Afgang til lejrbål.

20.30 Fælles lejrbål – derefter lejrhygge i egen lejr. Straks efter lejrbålet: Fælles leder møde ved informationshytten, mindst 1 leder fra hver gruppe. 

22.30 Retræte. Ro i lejren. 

Lørdag

07.00 Reveille.

09.30 – 11.30 Aktivitetsperiode 1 –  Enhederne sørger selv for drikkevarer til spejderne under aktiviteten.

11.30 Frokost og legepause. 

13.00 – 15.00 Aktivitetperiode 2 – Enhederne sørger selv for drikkevarer til spejderne under aktiviteten.

15.00 Pause og fri leg

16.00 Afgang til gudstjeneste. Medbring gerne fane. 

16.15 Gudtjeneste på lejrbålspladsen

17.15 Fotografering af (se oversigten udleveret ved ankomst)

18.00 Aftensmad

18.30 Fotografering af (se oversigten udleveret ved ankomst)

19.15 Fotografering af (se oversigten udleveret ved ankomst)

20.30 Gruppernes egne lejrbål

22.30 Retræte. Ro i lejren. 

Søndag

07.00 Reveille

08.45 Morgenandagt. 

09.30 – 12.00 Aktiviter rundt om på centret. Enhederne er selv ansvarlige for hver deres aktivitet. 

12.00 Fælles afslutningslejrbål med alle lejrens deltagere og gæster. 

12.30 Frokost – Herefter nedbrydning (Ingen synlig nedbrydning før Frokost pausen) – Afrejse