
Om lejren
Der der altid rigtig mange praktiske spørgsmål når man skal med på en stor lejr, så vi har forsøgt at lave en liste med de mest efterspurgte oplysninger
Måder at deltage på:
Man kan vælge at deltage på hele lejren hvor prisen er kr. 925 for alle lejr deltagere eller deltage i halvdelen af lejren til kr. 500. Halvdelen af lejren omfatter fra lørdag til onsdag aften eller fra onsdag morgen til når lejren slutter lørdag.
Forplejning sørger man selv for i grupperne og vi anbefaler at I regner ca kr. 60 kr til forplejning pr. deltager pr dag, når I skal kalkulere den pris jeres egne spejdere skal betale for deltagelse på lejren.
Man kan også vælge at deltage i seniorlejren hvor prisen er kr. 1325 for at deltage.
Forskellen i prisen er begrundet i, at seniorspejderne er fælles om madlavningen i deres egen lejr og derfor er lejrprisen incl mad
For deltagelse i Roverlejren vil det koste kr. 925 + mad for hele lejren eller kr. 150 pr dag + mad. Man skal selv sørge for mad
Hvis man ønsker at overnatte i stabslejren eller hvis man fungerer som stab men overnatter i egen gruppe, og ønsker at spise i stabskantinen, så koster det 75 kr pr dag. Du skal selv medbringe telt eller campingvogn og der kan bestilles strøm, i meget begrænset omfang, på pladsen. Alle stabsmedlemmer tilmeldes også gennem tilmeldingssystemet. Der vil i forbindelse med stabslejren være et familie resort hvor der vil blive aktiviteter i løbet af dage for de børn som er med mor og far på arbejde i staben.
Se mere om de forskellige lejre på deres egen side her på hjemmesiden.
Rafter:
Der er mulighed for at leje rafter hvis en gruppe ønsker det. Det koster kr. 350 pr gruppe og bestilles ved tilmelding til lejren.
Tilmeldingen:
Tilmeldingen åbner i januar 2024 og når den åbner, så finder du link til tilmeldingen HER
T-Shirts:
En lejr t-shirt signalere fællesskab og skaber et sammenhold for alle lejrdeltagere. Derudover er en t-shirt et kært minde om den sommerlejr, hvor du mødte en masse nye spejderkammerater og genså dem du allerede kendte. Den koster 110 kr og bestilles ved tilmelding til lejren
Lejrmærker:
Lejrmærker udleveres ved ankomsten til lejren sammen med bestilte t-shirts
Byggeprojekter:
Hvis I har planer om større byggeri eller pionering, skal det godkendes af Lejr og Teknik inden lejren.
Førstehjælp:
Grupperne medbringe førstehjælpskasse, således at mindre uheld kan klares i egen enhed. Opstår der behov for yderligere behov for hjælp og der er behov for at ringe 1-1-2 skal informationen straks efterfølgende underrettes.
Gruppebillede:
Alle grupper som deltager under hele lejren kan vælge at få tage et gruppebillede, som bliver fremkaldt på lejren og udleveret inden hjemrejse. Deltager man kun på en del af lejren, vil det være muligt at få billedet tilsendt pr mail. Man bestiller det ønskede antal gruppebilleder ved tilmelding og får nærmere information om tid og sted ved første informationsmøde. Prisen for billedet bliver fastlagt snarest
Fototilladelse.
I løbet af lejren vil der blive taget billeder af Lejrens fotografer. De vil gå rundt på lejren og tage billeder, optage video og lave interviews.
Disse billeder vil blive brugt af Lejren til agitationsmaterialer, på hjemmesiden, i publikationer osv. Såfremt man ikke ønsker at blive fotograferet, skal lederen meddele dette ved ankomst og igen gøre fotografen opmærksom på dette når de er i nærheden af vedkommende.
Brandsikkerheden:
Alle grupper bedes medbringe foranstaltninger, så der står minimum 10 liter vand ved siden af jeres bål
Handicap på lejren:
Der er adgang til et handicap venligt toilet på lejren. Er der brug for yderlige hensyn, kontaktes ”Lejr og Teknik” pr. mail: tomspejder@gmail.com
Fandt du hvad du søgte ?
Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål
Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt
Har du spørgsmål vedr lejren, se om du kan finde svar her:
ANKOMST:
Materialer må køres ind på pladsen fra fredag kl 16.00 og frem til lørdag morgen kl 06.00. Vær opmærksom på at materialet står på eget ansvar. Der vil være mulighed for at få trukket en trailer med lejrudstyr ind på pladsen om lørdagen, frem til kl 12.00
Ved ankomst til lejren kontaktes Lejr og Teknik INDEN der rejses telte. Det er for at sikre at alle grupper får den bedste lejrpladsinddeling.
Deltagere må ankomme fra lørdag morgen og husk indtjekning ved ankomst. Indtjekning foregår ved “indgangsporten” til lejren, i informationshytten (se lejrkort)
Der er gratis parkering hele ugen men der er ikke mulighed for opladning af elbiler. Trailere skal så vidt muligt fjernes fra lejrområdet og parkeres på parkeringspladsen og ellers skal den placeres på egen lejrplads (der bliver ikke regnet ekstra plads af den grumd). Lejr & Teknik hjælper gerne med at flytte tarilerne
LEDERHÅNDBOG:
Lederhåndbogen finder du HER i løbet af maj måned
AFREJSE:
Lejrpladsen skal synes inden afrejse, hvilket der er mere information om på lejren. Synlig nedbrydning må først begynde torsdag efter kl 12.00. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så bedes man lave en aftale med “Lejr og Teknik” på mail tomspejder@gmail.com.
Det vil være muligt at kører ind på lejrpladsen, for at hente materialer, søndag kl 16.00 eller når “Lejr og teknik” finder det ansvarligt
BRANDSIKKERHED:
Der skal være minimum 10 liter vand ved hvert bålsted
LEJR PLADSEN:
Der skal graves fedtfælder og de må max være 1 meter i dybten.
Størrelsen på hver lejrplads af hænger af gruppestørrelse og pladsfohold. Det ud regnes med x m2 pr deltager. Hvis der medbringes mastersejl over 50 m2, skal det i god tid aftales med Lejr og Teknik. Det samme gælder hvis I har planer om et større byggeri eller pionering som giver adgang til personer i over 2 m højde. Alt skal godkendes af Lejr og Teknik
Affald skal afleveres i lukkede sække i de opstillede containere på lejrområdet.
Vandposter. Der er vandposter forskellige steder på lejrområdet og vandposterne er KUN til afhentning af vand og ikke til vask/opvask eller tandbørstning.
Toiletter. Der findes 2 toiletvogne på lejren samt toiletter på bondegården.
Bad, særskilt herre og dame, vil der være mulighed for på Bondegården.
Alkohol og rusmidler. Spejdere, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren må ikke indtage alkohol på Ås-lejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.
Det er ikke tilladt at drikke alkohol i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder eller seniorlejren.
Det er ikke tilladt at optræde beruset i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.
Man bærer selv ansvaret for at alkoholpolitikken overholdes, dvs. at man ikke må lukke dele af lejren af for at nyde alkohol, og på den måde lægge ansvaret over på andre.
Kniv må bæres i henhold til gældende dansk lovgivning.
Rygning incl E-cigaretter er tilladt i begrænset omfang. Det er ikke tilladt at ryge nogemn steder indendørs og KFUM-Spejdernes Hovedbestyrelse opfordrer til at man tillige følger bestemmelserne for skoler, børneinstitutioner mv., som indskærper, at man heller ikke må ryge på udendørs arealer, hvor børn og unge er til stede. Rygning i egen lejr afklares internt i egen lejr men er ikke tilladt når andre børn er i nærheden. Vær meget opmærksom på at der IKKE må smides cigaratskod i naturen.
Mobil Pay kan bruges de steder hvor der vil være behov for at handle
Internet og computere.
Gæster på pladsen. Gæster er velkommen i dagtimerne men hunde er IKKE velkomne med midre de er servicehunde (bevis skal fremvises på forlangen).
Der er ikke mulighed for opladning af El-biler på lejren, hverken for besøgende eller lejrdeltagere.
LEDERINFORMATION:
Der afholdes hver dag informationsmøder, hvor hver gruppe skal stille med en leder. På disse møder vil der blive informeret om praktiske ting og evt. ændringer i programmet. Mødet finder sted alle dage kl. 17:00 og finder sted ved scenen.
ÅBNINGSTIDER:
Informationen er åben hver dag fra kl 7.30 til kl 20.00. Uden for åbningstid eller ved en midlertidig lukning i løbet af dagen vil der findes et tlf nr i receptionen som kan benyttes.
Åbningstiderne for Kiosk findes på lejrpladsen
OPLADNING AF MOBILTELEFON:
Der er mulighed for at få at låne en stikkontakt til opladning af mobil telefon i Informationen. Hvis man ønsker at få mobil til opladning skal Gruppen medbringe en kasse hvor gruppens mobiltelefoner kan samles. Kassen skal også indeholde en stikdåse hvor alle enheder der skal oplades, kan være. Der er kun 1 stikkontakt til rådighed til hver gruppe. Kassen kan afleveres og hentes i Informationens åbningstid af en voksen, en leder fra egen gruppe.
DROP IN LEDER EVENT:
Vi planlagt lidt forkælelse og oplevelse til de ledere og stab som deltager i Ås-lejren 2024. Hvilken dage og hvilket tidspunkt Leder event finder sted, bliver offentliggjort i løbet af foråret 2024
På Ås-lejre vil der være aftenhygge i cafetelt hvor alle voksne er velkommen
Fandt du hvad du søgte ?
Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål
Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt
Her kommer en masse informationer om de forskellige områder på lejren så snart tilmeldingen er lukket
Der der altid rigtig mange praktiske spørgsmål når man skal med på en stor lejr, så vi har forsøgt at lave en liste med de mest efterspurgte oplysninger
Prisen er kr. 925 for alle lejr deltagere for hele lejren og kr. 500 hvis man deltager fra lørdag til onsdag aften eller fra onsdag morgen til når lejren slutter lørdag.
Vi anbefaler at I regner kr. 60 til forplejning pr. deltager pr dag, når I skal kalkulere den pris jeres egne spejdere skal betale for deltagelse på lejren.
For seniorspejderne er lejrprisen kr. 1325 for at deltage.
Forskellen i prisen er begrundet i, at seniorspejderne er fælles om madlavningen i deres egen lejr. Der er lejrprisen incl mad
For deltagelse i Roverlejren vil det koste kr. 925 + mad for hele lejren eller kr. 150 pr dag + mad.
Hvis man ønsker at overnatte i stabslejren eller hvis man fungerer som stab men overnatter i egen gruppe, men stadig ønsker at spise i stabskantinen, så koster det 75 kr pr dag. Du skal selv medbringe telt eller campingvogn og der kan bestilles strøm, i begrænset omfang, på pladsen. Alle stabsmedlemmer tilmeldes også gennem tilmeldingssystemet.
Der er mulighed for at leje rafter hvis en gruppe ønsker det. Det koster kr. 350 pr gruppe og bestilles ved tilmelding til lejren.
Som er service for alle deltagende grupper/enheder så bliver der etableret et indkøbssystem ved en ekstern leverandør, som dagligt vil levere til lejrpladsen. Der kommer senere en grundig vejledning om vores tilbud om madindkøb.
Tilmeldingen åbner i januar 2024 og når den åbner, så finder du link til tilmeldingen HER
T-Shirts. En lejr t-shirt signalere fællesskab og skaber et sammenhold for alle lejrdeltagere. Derudover er en t-shirt et kært minde om den sommerlejr, hvor du mødte en masse nye spejderkammerater og genså dem du allerede kendte. Den koster 100 kr og bestilles ved tilmelding til lejren
Store byggeprojekter. Hvis I har planer om større byggeri eller pionering, skal det godkendes af Lejr og Teknik inden lejren.
Førstehjælps kasse skal grupperne selv medbringe, således at mindre uheld kan klares i egen enhed. Opstår der behov for yderligere behov for hjælp og der er behov for at ringe 1-1-2 skal informationen straks efterfølgende underrettes.
Der vil blive taget Gruppebillede af alle grupper som deltager under hele lejren som bliver fremkaldt på lejren og udleveret inden hjemrejse. Deltager man kun på en del af lejren, vil det være muligt at få billedet tilsendt pr mail. Man bestiller det ønskede antal gruppebilleder ved tilmelding og får nærmere information om tid og sted ved første informationsmøde.
Fototilladelse. I løbet af lejren vil der blive taget billeder af Lejrens fotografer. De vil gå rundt på lejren og tage billeder, optage video og lave interviews.
Disse billeder vil blive brugt af Lejren til agitationsmaterialer, på hjemmesiden, i publikationer osv. Såfremt man ikke ønsker at blive fotograferet, skal lederen meddele dette ved ankomst og igen gøre fotografen opmærksom på dette når de er i nærheden af vedkommende.
For at sikre brandsikkerheden bedes i medbringer foranstaltninger så der står minimum 10 liter vand ved siden af jeres bål
Der er adgang til handicap venligt toilet på lejren. Er der brug for yderlige hensyn, kontaktes ”Lejr og Teknik” pr. mail: tomspejder@gmail.com
Lejrmærker udleveres ved ankomsten til lejren.
Fandt du hvad du søgte ?
Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål
Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt
Har du spørgsmål vedr lejren, se om du kan finde svar her:
ANKOMST:
Materialer må køres ind på pladsen fra fredag kl 16.00 og frem til lørdag morgen kl 06.00. Vær opmærksom på at materialet står på eget ansvar. Der vil være mulighed for at få trukket en trailer med lejrudstyr ind på pladsen om lørdagen, frem til kl 12.00
Ved ankomst til lejren kontaktes Lejr og Teknik INDEN der rejses telte. Det er for at sikre at alle grupper får den bedste lejrpladsinddeling.
Deltagere må ankomme fra lørdag morgen og husk indtjekning ved ankomst. Indtjekning foregår ved “indgangsporten” til lejren, i informationshytten (se lejrkort)
Der er gratis parkering hele ugen men der er ikke mulighed for opladning af elbiler. Trailere skal så vidt muligt fjernes fra lejrområdet og parkeres på parkeringspladsen og ellers skal den placeres på egen lejrplads (der bliver ikke regnet ekstra plads af den grumd). Lejr & Teknik hjælper gerne med at flytte tarilerne
LEDERHÅNDBOG:
Lederhåndbogen finder du HER i løbet af maj måned
AFREJSE:
Lejrpladsen skal synes inden afrejse, hvilket der er mere information om på lejren. Synlig nedbrydning må først begynde torsdag efter kl 12.00. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så bedes man lave en aftale med “Lejr og Teknik” på mail tomspejder@gmail.com.
Det vil være muligt at kører ind på lejrpladsen, for at hente materialer, søndag kl 16.00 eller når “Lejr og teknik” finder det ansvarligt
BRANDSIKKERHED:
Der skal være minimum 10 liter vand ved hvert bålsted
LEJR PLADSEN:
Der skal graves fedtfælder og de må max være 1 meter i dybten.
Størrelsen på hver lejrplads af hænger af gruppestørrelse og pladsfohold. Det ud regnes med x m2 pr deltager. Hvis der medbringes mastersejl over 50 m2, skal det i god tid aftales med Lejr og Teknik. Det samme gælder hvis I har planer om et større byggeri eller pionering som giver adgang til personer i over 2 m højde. Alt skal godkendes af Lejr og Teknik
Affald skal afleveres i lukkede sække i de opstillede containere på lejrområdet.
Vandposter. Der er vandposter forskellige steder på lejrområdet og vandposterne er KUN til afhentning af vand og ikke til vask/opvask eller tandbørstning.
Toiletter. Der findes 2 toiletvogne på lejren samt toiletter på bondegården.
Bad, særskilt herre og dame, vil der være mulighed for på Bondegården.
Alkohol og rusmidler. Spejdere, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren må ikke indtage alkohol på Ås-lejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.
Det er ikke tilladt at drikke alkohol i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder eller seniorlejren.
Det er ikke tilladt at optræde beruset i selskab med eller foran spejdere under 18 år, der er tilmeldt spejder- eller seniorlejren. Sker dette, vil man øjeblikkeligt blive bortvist uden tilbagebetaling af deltagergebyret.
Man bærer selv ansvaret for at alkoholpolitikken overholdes, dvs. at man ikke må lukke dele af lejren af for at nyde alkohol, og på den måde lægge ansvaret over på andre.
Kniv må bæres i henhold til gældende dansk lovgivning.
Rygning incl E-cigaretter er tilladt i begrænset omfang. Det er ikke tilladt at ryge nogemn steder indendørs og KFUM-Spejdernes Hovedbestyrelse opfordrer til at man tillige følger bestemmelserne for skoler, børneinstitutioner mv., som indskærper, at man heller ikke må ryge på udendørs arealer, hvor børn og unge er til stede. Rygning i egen lejr afklares internt i egen lejr men er ikke tilladt når andre børn er i nærheden. Vær meget opmærksom på at der IKKE må smides cigaratskod i naturen.
Mobil Pay kan bruges de steder hvor der vil være behov for at handle
Internet og computere.
Gæster på pladsen. Gæster er velkommen i dagtimerne men hunde er IKKE velkomne med midre de er servicehunde (bevis skal fremvises på forlangen).
Der er ikke mulighed for opladning af El-biler på lejren, hverken for besøgende eller lejrdeltagere.
LEDERINFORMATION:
Der afholdes hver dag informationsmøder, hvor hver gruppe skal stille med en leder. På disse møder vil der blive informeret om praktiske ting og evt. ændringer i programmet. Mødet finder sted alle dage kl. 17:00 og finder sted ved scenen.
ÅBNINGSTIDER:
Informationen er åben hver dag fra kl 7.30 til kl 20.00. Uden for åbningstid eller ved en midlertidig lukning i løbet af dagen vil der findes et tlf nr i receptionen som kan benyttes.
Åbningstiderne for Kiosk findes på lejrpladsen
OPLADNING AF MOBILTELEFON:
Der er mulighed for at få at låne en stikkontakt til opladning af mobil telefon i Informationen. Hvis man ønsker at få mobil til opladning skal Gruppen medbringe en kasse hvor gruppens mobiltelefoner kan samles. Kassen skal også indeholde en stikdåse hvor alle enheder der skal oplades, kan være. Der er kun 1 stikkontakt til rådighed til hver gruppe. Kassen kan afleveres og hentes i Informationens åbningstid af en voksen, en leder fra egen gruppe.
DROP IN LEDER EVENT:
Vi planlagt lidt forkælelse og oplevelse til de ledere og stab som deltager i Ås-lejren 2024. Hvilken dage og hvilket tidspunkt Leder event finder sted, bliver offentliggjort i løbet af foråret 2024
På Ås-lejre vil der være aftenhygge i cafetelt hvor alle voksne er velkommen
Fandt du hvad du søgte ?
Ja: det var dejligt. Besøg endelig siden igen hvis du får et nyt spørgsmål
Nej: Du er velkommen til at kontakte en i styregruppen. kontakt
Her kommer en masse informationer om de forskellige områder på lejren så snart tilmeldingen er lukket